بوليود بالعربية
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصوراكس مزيكاالتسجيلدخولالتسجيل

حسام وشرين الجزء السابع

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
همس
ܓܨالإدارة العـــامةܓܨ
ܓܨالإدارة العـــامةܓܨ
همس

عدد المشاركات عدد المشاركات : 2735
العمر العمر : 33
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 04/11/1990
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 17/03/2010
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : طالبة
نقاط نقاط : 8366
جنسيتى جنسيتى : حسام وشرين الجزء السابع Egypt110
الجنسية الجنسية : حسام وشرين الجزء السابع Femal
المهنة        المهنة : حسام وشرين الجزء السابع 48584372dw0
المزاج                     المزاج : حسام وشرين الجزء السابع 10538651zz8

حسام وشرين الجزء السابع Empty
مُساهمةموضوع: حسام وشرين الجزء السابع   حسام وشرين الجزء السابع Pix10311الأحد مارس 21, 2010 12:02 am

الحلقة السابعة شر

فى طريق عودته الى منزله ارسل حسام لشيرين اغنيه على هاتفها المحمول
لتسمعها طوال طريق عودتها
سالونى .شو مغير فى--------------
طار حسام على جناح السعاده حتى وصل الى منزله
كان وجهه يشرق ببريق جديد
لم تره امه من قبل
و عيناه تلمعان كانه ملك الدنيا
و شفتاه فى مشروع دائم لابتسامه ، يحاول جاهدا اخفاءها
نظرت امه فى وجهه وعرفت
و دعت :
الهى يسعدك يا حبيبى

رد حسام فى خجل : اطمنى يا ماما انا عمرى ما كنت اسعد من كده فى حياتى
الام : انت كنت معاها يا حسام صح ؟
رد حسام بتردد و قد كره ان تعرف امه ملابسات لقاءه بشيرين ، قد تظنها فتاة سهله تقابله بسهوله
حسام : مش بالضبط يا ماما ، بس انا مبسوط عشان حاقدر خلاص اقابلها ان شاء الله قريب ، انا طلبت منها انى اكلم والدها خلاص
الام : احنا نعرفهم يا بنى ، قصدى انا اعرفهم
حسام : ما اعتقدش يا امى ، و لو انهم كانوا زمان ساكنين فى المنيل هنا قبل ما شيرين تتولد ، و بعدين نقلوا المهندسين
الام بقلق : اه المهندسين ، ربنا يكرمك يا بنى و يقدرك
حسام : حلوه الدعوه دى يا ماما ، هما صحيح اغنياء جدا ، بس متواضعين و محترمين جدا
الام وهى تنفض قلقها بعيدا : متواضعين مش متواضعين ، هوه انت شويه يا ابنى ، و قدامك ان شاء الله مستقبل كبير و اى عيله تتمناك اسالنى انا
حسام : بس انا مش عايز غير شيرين
الام : يا عينى ع الحب ، شيرين ، ربنا يكرمك انت وهى يا حبيب قلبى
حسام : بس انتى برضه ست الحبايب
الام : انا مش عايزه غير انى اشوفك سعيد يا حبيبى
و كانت شيرين هى الاخرى قد وصلت الى منزلها و وجدت شهيره منتظراها
شهيره : اطلعى يا نودى فوق مع لين و غيرى هدومك و نامى ياللا
قالت كلماتها و هى تسحب شيرين الهائمه فى غرفتها
و هناك
شيرين : اه ، و النبى استنى الله يخليكى ما تقوليش حاجه دلوقتى خالص خالص
ايه الحب ده ، ايه حسام ده ، ايه الكلام ده ، انا حاسه روحى خفيفه كده و طايرااه

شهيره : اهلا و سهلا ، انا كنت حابعت السواق بصراحه عشان خفت من سواقتك و انتى راجعه ، ايه الهيمان ده كله ؟ احكى لى كل التفاصيل حالا حالا
و انطلقت شيرين تحكى و تبلغ اختها بالتطورات التى حدثت فى وضع حسام المادى وانه فى القريب العاجل باذن الله ، سيكون اهلا للتقدم لوالدها
شيرين : ده حتى اخد نمرة تليفون بابى البرايفت عشان يكلمه قريب
شهيره : طيب بصى يا شيرى اظن ده الوقت المناسب اننا نقول لمامى احسن تزعل ، و حتزعل منى انا اكتر ، لكن انتى عارفه طالما انتى ما طلبتيش منى ابلغها مش حايحصل غير لما تقولى
شيرين : يا مامى ، يا مامى
شهيره ضاحكه : علطول كده ، انتى مستعجله للدرجه دى
و جاءت ام شيرين متهلله و استمعت الى بناتها فى صمت و كل منهما تكمل قصة
الاخرى عن حسام و اخلاق حسام و رغبته فى التقدم لها
ثم القت بقنبله : هو من عيلة مين يا شيرى ، حسام شكلا و مركزا مقبول و ما يتعيبش بس انتى عارفه الجواز ده عيلتين مش شخصين بس
شيرين : انا مش عارفه يا مامى بس هو محترم اوى ووالده كان راجل محترم و شريف و كمان عنده اللى يكفى لبدايه كويسه
الام : اه بدايه كويسه ، ده لما يبقى رايح يخطب واحده عاديه ، لكن شيرين الحديدى لا ، انتى عارفه جوازات اخواتك ، و عائلات اجوازهم ، و النسب لازم يكون يشرف ، ده اخر واحد اتقدم لك مهندس البترول كان والده نائب وزير
شيرين و قد بدات تفقد اعصابها : نائب وزير ، فعلا ، مش قصدك بتاع الصابونه
يعنى يا مامى عايزه تقنعينى شوفى مثال احسن من ده شويه ، ممكن يكونو الناس اغنيا جدا و فى مناصب عاليه جدا ، بس جلده و ما عندهمش ذوق ، وليس الفتى من قال كان ابى لكن الفتى من قال ها انا ذا

الام : حلوه الاشعار اوى الحقيقه ، بس انا لما اعملك خطوبه زى اخواتك مش حاعزم فيها المتنبى و البحترى ، انا حاعزم عيلة العريس مع عيلتنا و عائلات اجواز اخواتك ، و انتى ما يخلصكيش ان بعد زمن يكون ولادك اقل من ولاد اخواتك
بدات عينا شيرين تلتمع بالدمع و هى تحس ان حلمها بات مهددا فاندفعت شهيره :
ايه يا مامى الكلام ده ، من امتى ده كانت تفكيرنا ، و لو كان شوكت او جوز شاهى من عيله ، دى صدف و ظروف و احنا ما خدناهمش عشان كده ، لا عشان الحب ، و بعدين يعنى ايه من عيله ، الكلام ده اكل عليه الدهر و شرب ، دلوقتى اصلك هوه عملك
ردت الام و قد بدات تلاحظ خيبة امل شيرين : انا مش حاتكلم الا بعد الامتحانات عشان نكون سالنا عليهم و عرفنا اصلهم و فصلهم ، دلوقتى ما لكيش غير مذاكرتك يا شيرين و مش عايزه حاجه تاثر عليكى

الحلقة السابعة عشر

فى الايام التاليه انهمكت شيرين
فى المذاكره و انقطع حسام عن
الكلام معها الا فى المواد
الدراسيه بعد ان اصبح يذاكر لهامعظم المواد
كذلك انتظمت منال فى الحضور
و المذاكره مع شيرين بعد ان
طمانتها شهيره ان مخاوفها
انتهت و ان كل ما يخصها قد تم
تدميره بمعرفة شوكت بك
شخصيا دون ان يطلع عليه اى
احد ، و كذلك عرفت بتدمير
عشرات التسجيلات المماثله لبنات اخريات
لذلك لم تعيره حتى نظرة شفقه
حينما ظهر فى الجامعه بعدها
بفتره و ذراعه فى الجبس و احد
اسنانه الاماميه مفقود ، و عينه
اليسرى مغلقه تقريبا
لكن ما آلم منال هى نظرة شهيره
لها ، و تلميحها عن سماحها
لمنال بالاستمرار كصديقه لشيرين
و للاسره فقط طالما ابدت سلوكاقويما
لكن منال ابتلعت الاهانه و احست
انه من حق شهيره اكثر من ذلك
، فكل ما حدث لها قد جلبته
لنفسها بسوء اختياراتها ، بل انها
كادت تقبل يد شهيره عرفانا
بجميلها عليها الذى لن تنساه ما
دامت على قيد الحياه ، كما ان
شهيره من حقها الخوف على
اختها و سمعة اختها
و حتى شريف انهمك فى مذاكرته
بكل جديه ، بعد ان اقنعته اختاه
بعدم جدوى الدخول فى اى
علاقه الان و خاصة ان الانسان
بعد خروجه من علاقه فاشله
يحتاج لبعض الوقت ليتعافى و
يستعيد نفسه ، و افهمت شهيره
اخاها بما لا يدع مجالا للشك ان
منال ليست له ، لكونها مرتبطه
باحد اقاربها و على وشك الخطوبه
اما حسام فقد مضى بكل قوته فى
اجراءات بيع المنزل ، و وفقه الله
لهذا ، وقام بدفع مبلغ لاصحاب
الشقق المؤجره كمساعده منه
لحين تدبير احوالهم ، كثير من
معارفه لاموه على ذلك ، فالمنزل
كان ايلا للسقوط ، و سيخسره
السكان فى كل الاحوال ، لكن
شيئا ما بداخل حسام جعله يصر
على ذلك و ايدته والدته و كان
رايه ان كل هذا المال كان فى
علم الله ، وانه اتاه من حيث لا
يحتسب ، لذلك اعتبرها زكاة عن
تلك الاموال و فى نفس الوقت
مساعدة لاناس فى قمة الحاجه
للمساعده لفقدهم الماوى
و اتصل حسام بوالد شيرين قبل
نهاية الامتحانات بيوم واحد
حسام : صباح الخير يا فندم
هشام الحديدى : صباح الخير ، مين معايا
حسام : انا حسام شاهين ، مدرس فى كلية الصيدله ، و انا اتشرفت بمقابلة حضرتك قبل كده
هشام الحديدى و قد توترت اعصابه : اهلا يا دكتور حسام ، فيه حاجه ، شيرين جرى لها حاجه فى الكليه ؟
حسام : لا لا لا يا فندم خالص ، ان شاء الله هى بخير ، انا اللى طلبت منها نمرة حضرتك الخاصه عشان عاوز اقابل حضرتك
هشام و قد اطلق زفرة ارتياح : اهلا بيك فى اى وقت يا دكتور ، حضرتك عاوزنى بخصوص ايه ، لو شغل ممكن تيجى لى المكتب
حسام : اتمنى حضرتك تقولى حسام بس من غير دكتور ، حضرتك فى مقام والدى و اللى انا عايز اقابل حضرتك بخصوصه مش شغل ، لو حضرتك عندك وقت يوم الجمعه الجاى ،عشان تكون الانسه شيرين خلصت امتحانات ، و لو سمحتلى اجى انا و والدتى و خالى ، البيت عندكم ، اكون شاكر
قالها حسام بالعافيه و هو يحس
بكل اعصابه تشد و بارتعاشه فى
كل جسمه حاول السيطره عليها
بكل طاقته
فكر هشام قليلا ثم ادرك ابعاد الموقف ثم رد :ا
طيب يا ابنى تنور انت و الست الوالده و خالك كمان ، انا حانتظرك يوم الخميس ان شاء الله
و فى المنزل
هشام : شيرين ، هى شيرين جت من الكليه
ردت الام : ايوه فى اوضتها جوه بترتاح شويه عشان عندها امتحان تانى يوم الخميس الجاى
هشام : انتى كنتى تعرفى موضوع المعيد بتاعها حسام ، ده عايز ييجى يقابلنا
هوه كان بيديها درس ، و لا بيحب فيها ؟

الام : و الله انا عندى فكره انه معجب بيها ، بس هوه مؤدب و عمره ما تجاوز حدود الادب معاها ، و انت عارف بنتنا و واثق فيها طبعا ، بس لما طلب نمرتك هى حست و قالتلى
هشام : مش عارف يا ليلى ، انا حاسس ان كل جوازات بناتى كوم ، و شيرين دى كوم تانى ، البيت حايفضى علينا ، ده انا كل واحده فيهم اتجوزت كنت تانى يوم اقوم ادور عليها فى البيت ، و عينى تدمع لما ما تقعدش معانا على الفطار ، ما بالك دى الصغيره اللى جبناها على كبر
الام : هى دى سنة الحياه يا هشام ، بس انا عايزاك تسال عن عيلة الولد ده ، هوه والده متوفى على ما اعتقد بس انت ممكن برضه تكلف شوكت يسال عنهم ، اهم حاجه يكون من عيله محترمه
هشام : ليه هوه احنا خلاص حانوافق ، لما ييجوا و نتكلم نبقه نشوف موضوع الاستعلامات بتاعتك دى
الام : طيب بلاش تكلم شيرين فى حاجه دلوقتى عشان ما تشغلهاش ممكن تكون مش عارفه انه كلمك اصلا ، سيبها مركزه اليومين دول فى مذاكرتها
و مرت الايام سريعا حتى خرجت
شيرين من امتحان يوم الخميس
، و جدت حسام يتصل به على
الموبايل ، ليخبرها انهم اتون
اليهم غداُ لمقابلة والدها ، و كان
قد اخفى عليها هذا الموضوع
حتى لا يتشتت انتباهها

شيرين : يا خبر يا حسام و ما قلتليش ليه ، ده انا مش حالحق احضر نفسى ، اتارى بابى عمال يبص لى نظرات كده من يومين ، هوه قالك ايه و قلت له ايه ، وهو عارف انى عارفه انه عارف قصدى.....

قاطعها حسام :ا
قالى كل خير و بعدين تحضرى ايه بس يا شيخه ، ده انا حاسس انك علطول متحضره زى مانتى كده ، زى القمر

احمر وجه شيرين وهى ترد : طيب حانستناكم ان شاء الله
احست منال باحمرار وجه شيرين و سالتها : ده حسام يا شيرى
شيرين : ايوه ، ان شاء الله جاى يوم الجمعه عشان يطلب ايدى ، انا فرحانه اوى يا منال ، اوى اوى
و احتضنت شيرين منال بحب
لكن منال كانت تتضارب بداخلها
المشاعر ، هل تفرح لفرح
صديقتها ، ام هل تأسى على
حالها ، لو كانت تركت مقاديرها
لله ، لكانت الان خطيبة اخو
شيرين ، و لكانت فرحت من
قلبها لصديقتها ، لكن هذا هو
عقابها ، و عليها احتماله
رجعت شيرين للمنزل لتجد امها
منتظرة اياها ، لتبلغها بما تعرفه
هى مقدما ، و لتنذرها انه ليس
معنى موافقة والدها على مقابلتهم
هو موافقته على الزيجه
اطفا هذا فرحتها قليلا ، و زاد
قلقها كثيرا ، لكنها اتصلت
بشهيره و كذلك بشاهى فى امريكا
و بدات الاستعدادات ، تحضير
ملابسها ، حجز ميعاد عند
الكوافير صباحا و الذى منه

شهيره : انتى عارفه يا شيرى ، انتى مش محتاجه كل ده ، بس محتاجه تنامى عشان المذاكره خلت وشك مرهق اوى ، و الحب يا ختى خسسك حوالى خمسه كيلو كده

شيرين : و الله انا مش عارفه صحيح يا شهيره ايه الخسسان اللى جالى ده ، بس احسن الرشاقه حلوه هاهاها
شهيره : بس انتى اصلا كنتى رشيقه ، كمان شهرين حب ، و تختفى خالص هاهاها
شيرين : انا متفاءله اوى يا شهيره ، تصورى ان بكره عيد ميلادى ، و حسام كلم بابا و اتفق على الميعاد من غير ما يعرف انه عيد ميلادى
شهيره و هى تقبلها : و دى حاجه تتنسى طبعا فاكره عيد ميلادك زى ما يكون امبارح ، يا بنتى انا شلتك و انتى نونو على اديا دول ، كنتى جميله اوى يا شيرى
و لسه جميله و الله ، انتى عارفه انا لما بابص لك باحس انى بابص لندى بنتى لما تكبر ، يا رب يا شيرين اشوفها فى جمالك و اخلاقك يا رب

شيرين : ان شاء الله حايحصل ، انتى اللى مربيانى و انتى اللى مربياها ، بس انا عايزاكى تقفى جنبى فى الموضوع ده يا شهيره ، احسن مامى العرق التركى ناقح عليها اليومين دول و انا خايفه موت ترفض حسام
شهيره : سيبيها على الله ، الراجل ما عملش حاجه وحشه ، ولا انتى كمان ، و تدين بابا يمنعه انه يرفض عريس متدين وعنده اخلاق زى حسام
شيرين : بس انتى عارفه مامى ، دى لحد دلوقتى ساعات تجيب سيرة التاريخ بتاع عيلة الدرمللى و انها ازاى اتعطفت ووافقت على بابى رغم انه ما كانش من عيله كبيره اوى زى عيلتهم هاهاها
و ده بالرغم اننا عايشين فى مستوى احسن ميت مره من احسن حد فى عيلة الدرمللى المزعومه
ربنا يخليك يا بابى انا عارفه انك حاتقف جنبى

مر اليوم التالى فى استعدادات
مكثفه من جانب شيرين ، و
ايضا من جانب حسام
حيث انه سال منال عن يوم عيد
ميلاد شيرين ، لانه كان واثقا انه
فى تلك الفتره
فقد اخبرته فى اول مره جاء
منزلها ، انها ستتم الثامنة عشر
فى خلال ثلاثة اشهر
انه لا يصدق مرور ثلاثة اشهر ،
احيانا يحس انه يعرفها عمره كله
و ان ثلاثة اشهر قليل جدا ، و
احيانا اخرى يحس ان هذه الفتره
مرت فى حياته مثل ثلاث دقائق
نزل ليشترى هديتان للعروس
الجميله ، واحده من اجل الفاتحه
، واخرى من اجل عيدميلادها
لكنه لمح فى محل الجواهرجى
الشهير ، دلاية سلسله ، بها ماسه
صغيره على شكل قلب ، و لما
سال عن ثمنها ، عرف انها
باهظة الثمن
فكر لثوان قليله ، ثم اخرج الفيزا
كارد التى استلمها منذ ايام ، و
اعطاها للبائع
و هو يقول لنفسه ، و الله لو
كانت حاتسعد شيرين و مش
معايا الا تمنها
برضه كنت حاجيبها .
و اشترى الدلايه ، و اعطاه
صاحب المحل ضمانا للماسه
الصغيره ، و كانت اول مره
يعرف ان للماس ضمانا ، و
تساءل فى نفسه ده الضمان ده
لمدة سنه ولا ايه ؟
و فى الميعاد المحدد ، و بعد
شراء الورد و مروره بخاله ،
دخل حسام ووالدته و خاله منزل
شيرين ، و كان فى استقباله
والدها ووالدتها و شهيره و شريف
و احس حسام بسخونه شديده فى
وجهه ، و لم يستطع نطق
كلمتين متصلتين منذ بداية الجلسه
و بدأ خاله بالكلام ، و بعد قليل ،
اكتشف خاله انه يعرف عائلة
هشام من زمان
و اكتشف هشام ايضا انه يعرف
الخال ، اذ كان زميل دراسته ،
و بدا كل شىء على مايرام و
الحمد لله
و بعد قليل
جاءت شيرين ، تخطو فى خجل ،
و ترتدى فستانا مضموما عند
خصرها الرهيف ، واطرافه
واسعه من الاسفل ، و تبدو مثل
ملاك صغير زاده الخجل جمالا
قامت ام حسام من مكانها حين
دخلت شيرين و قالت
: بسم الله ما شاء الله ، تعالى يا حبيبتى
و اخذتها والدة حسام فى حضنها
، و قبلتها بحب حقيقى ، و حينما
تلاقت عيناهما ، كانت عينا
العجوز يغطيها غشاء من الدمع ،
و مثله فى عينى شيرين ، احست
شيرين بمدى طيبة هذه السيده ،
و مدى فرحتها بها
و عندما مدت يدها للسلام على
حسام ، كانت تقريبا ترتعش من
السعاده و من الخجل ، و سلمت
ايضا على خاله الذى اثنى كثيرا
على هشام و عائلته وعلى جمال
شيرين ايضا
و بعد قليل ، اخرج حسام العلبه
الثمينه من جيبه ،
و قال :
كل سنه و انتى طيبه يا شيرين ، انا عرفت من منال زميلتك ان النهارده عيد ميلادك
و اسمحلى يا عمى تشرفنى بموافقتك على الخطوبه و تخليه عيد ميلادى انا كمان

اخذت شيرين العلبه من حسام
الذى قام بفتحها ، و هالها ما
رات ، انها تعرف الماس جيدا ،
و تعرف اسعاره ، حتى ان امها
اكتفت بقطعه واحده لكل بنت من
بناتها قبل زواجها ، و تهديها
واحده اخرى فى يوم زفافها
انها لا تدرى هل تفرح بجمال
الهديه ، ام بجمال من اهدى اليها
الهديه ، انها متاكده انه لم
يحسبها ، و لم يفكر ، انها تحبه
الان اكثر و اكثر و اكثر
ليس من اجل الماس
انما من اجل تفكيره فيها ، و
تفضيله اياها حتى على نفسه
و رفعت اعينا مليئه بالعرفان و
الحب و العتاب فى ان واحد ، و
شكرت حسام
شهيره : الله يا حسام ، ذوقك يجنن ، مبروك يا شيرى و كل سنه و انتى طيبه
كده حسام حايخلى هديتى ليكى النهارده شكلها وحش خالص

تدخلت الام لتلقى دشا باردا فوق راس حسام :
معلش يا حسام احنا مش حانقدر نقبل هديه قيمة زى دى منك ، الا بعد ما نتفق على كل حاجه ، و نوافق الاول على الخطوبه ،الحاجات دى ما تتاخدش قفش كده
احنا محتاجين وقت عشان نفكر

[size=21]الحلقه الثامنة عشر
نظر هشام الى زوجته نظره ذات
مغزى ، بعد ان لمح الدموع تترقرق فى عينى
والدة حسام ، و قد اطرق حسامبراسه الى الارض و شيرين لازالت ممسكه بالهديه غير مصدقه لما قالته امها ودت لو احتضنت حسام و امه ،و اعتذرت لهما عن هذه الاهانه و كأن السنتهم جميعا قد عقدت فلم ينطق احدهم بكلمه لدقيقهمرت كانها دهر ، حتى تكلم هشام محاولا تلطيف الجو :
يا حسام يا بنى ما تزعلش من طنط ليلى ، دى بس مش عايزانا نتسرع ، مواضيع الجواز دى مش عايزه استعجال ، و كمان انت كلفت نفسك اوى بالهديه دى ، احنا بس عايزينك تصبر شويه ، و لو ربنا قسم خير ، تكون دى شبكتك لشيرين ، يا سيدى بدل ما تكلف نفسك تانى والا ايه ؟
حسام : دى هديه عيدميلاد شيرين ، و كان نفسى تبقى ذكرى لقراية فاتحتنا ، و الحقيقه ما فيش هديه فى الدنيا كتير عليها ، فأنا مش باطلب غير انها تقبل هديتى ، سواء وافقتوا على و ده يشرفنى و يسعدنى العمر كله ، او حتى رفضتونى و ده حقكم
ثم دنا من شيرين وقال :
ارجوكى تقبليها منى يا شيرين ، كل سنه و انتى طيبه
بينما قالت عيناه :
احنا لبعض ، مهما حصل ، و حاستحمل مهما عملوا فى
و ردت عليها بعيناها :
حاكون للموت ، قبل ما اكون لحد غيرك
و طلب حسام من شهيره ان تلبسشيرين السلسله لو سمح والدها اومأ لها هشام بالايجاب ، و عندما لبست شيرين السلسله ،تحسستها فى حب و اعزاز و قامت تقبل حماتها كانها تشكرها على هديتها الاعظم على حسام و فى طريق العوده
ام حسام : انا ارتحت لشيرين اوى يا حسام يا ابنى ، و عارفه ان ربنا حايوفقك و يقدم لك كل الخير ، اوعى تزعل نفسك ابدا ، انا متاكده انهم لما يسالوا عليك وعلى ابوك الله يرحمه ، حايتمسكوا بيك و مش حايضيعوك من ايديهم ابدا
حسام : انا المهم عندى شيرين يا ماما ، انت شفت وشها كان عامل ازاى لما مامتها قالت الكلمتين دول ، انا حسيت زى ما يكون حايغمى عليها ، انا مش متصور انها تضيع منى يا ماما ، دى اول مره فى حياتى اعوز حاجه و اتمسك بيها
طول عمرى كنت طفل يتيم ، و حاسس انى مش حقى احلم ، و لا من حقى اطلب ، لازم ارضى بنظرة العطف من كل واحد ، حتى لمسة الاهل لشعرى كانت بتحسسنى انهم طالبين الثواب ، اكتر من رغبتهم فى تخفيف مرارة اليتم عنى .

الام : ايوه يا بنى ، عمرى ما شفت زيك ، حتى عمرى ما قلت لك ذاكر ، و كل حاجه فى الدنيا دى كنت زاهد فيها حتى اللبس و الاكل و اللعب ، عمرك ما تعبت قلبى ابدا ، و لا حملتنى فوق طاقتى
عشان كده ربنا مش حايكسفك يا بنى انا عارفه

رد حسام و قد فقد سيطرته على دموعه و انسابت رغما عنه : ادعيلى يا امى ، ادعيلى ، نفسى يوافقوا ، دى اول مره يبقى نفسى فى حاجه اوى كده ، ساعدنى يا رب
اما فى منزل شيرين فكان الموقف عصيبا
جرت شيرين الى غرفتها باكيه ،
و جرت خلفها شهيره اما الوالدان فقد دخلا جناحهما بناء على نظره من عينى هشامفهمتها الام فورا
هشام : ليه يا ليلى كده ، انا متاكد انك ما قصدتيش تزعلى بنتك ، بس انتى مش خايفه عليها ، مش عارفه ايه اللى ممكن يجرالها لو كسرتى قلبها بالشكل ده ؟
ليلى : عارفه ، بس كمان عارفه ايه اللى ممكن يحصل لو وافقنا على حسام ، و عارفه انى ممكن افقدها خالص فى خلال شهور من جوازها بيه ،
انت ما شفتش يا هشام شكل والدته ، ده وحيدها و املها فى الدنيا ، ازاى ممكن نواجه ست زى دى بحقيقة ان بنتنا .........

هشام : مالها شيرين ، ماهى زى الفل و بقالها سنين ما فيش شكوى من حاجه
ليلى : مش عايزين نكون زى النعامه اللى بتدفن راسها فى الرمل ، انا و انت عارفين ان ما فيش خطوره الا لو اتعرضت لمجهود زى الحمل و الولاده
انت عارف انا ليه كنت حاموت على العريس ابو صابونه ده ، و كان نفسى شيرى توافق عليه ؟ عشان عرفت من بره ، ان الولد كان مريض بالغده و هو صغير ، و مش هايخلف ، و امه كانت مخبيه بس الترزى اللى عرفنى عليهم هوه بنفسه قاللى كده عشان يخلص ضميره من ربنا ، عشان كده كنت متمسكه بيه و كان نفسى شيرين توافق ، لكن واحد زى حسام ده ، وحيد امه ومالوش اخوات ، و يتيم يعنى امه عمرها ما حتسكت الا لو شافت حفيد على وش الدنيا و ده حقها
انا ام و حطيت نفسى مطرحها ، عشان كده ما اقدرش اخدعهم ، و فى نفس الوقت ما اقدرش اجرح بنتى ، نرفضهم بالذوق كده احسن و خلاص ، لما سالت شيرين على عيلته و الله ما كان قصدى النسب بس ، كان قصدى له اخوات ، يعنى يمكن لو ما كانش وحيد مامته كنا صارحناه ، خاصة انى عارفه انه بيحبها و ممكن يستحمل ، و من عينيه و هديته و كل حاجه فيه حسيت اد ايه فعلا بيحبها و هى كمان بتحبه ، الوضع كده مستحيل ، مستحيل يا هشام .

و اجهشت ليلى بالبكاء و اخذها هشام فى حضنه و اخذ يربت راسها و هو يقول :
اعمل ايه بس ، ده ابتلاء من ربنا
، و شيرين دى يعلم الله انها
اغلى على من اى حد فى ولادى
، عمرها ما زعلتنى و لا حتى
سمعت صوتها على فى البيت ، و
كل اللى يشوفها يمدح جمالها و
كمالها ، لكن الكمال لله وحده ،

انا ماقدرش اعمل كده فى شيرين
يا ليلى ما اقدرش

و اكمل هشام :
انت عارفه يوم ما الولد ده كلمنى فى المكتب ، انا افتكرت جرى لها حاجه زى المره اللى فاتت لما اغمى عليها فى الكليه ، ده احنا لحد دلوقتى مش عارفين نصارحها ،اهدم امالها كلها ، اصارحها انها ممكن تعيش و تتخرج و تتجوز ، و ممكن لا قدر الله ، تضيع منا
خليك معانا يا رب ، انت ادتنى كل حاجه ، مال و مركز و اولاد و بنات
لكن الانسان كده ، ظلوم و جهول ، اذا مسه الشر هلوعا ، و فلوسى كلها ما قدرتش تشترى الصحه لبنتى .

و فى غرفة شيرين كانت شهيره تطيب خاطرها و تمتدح ذوق حسام فى اختيار الهديه الرائعه التى زانت رقبة شيرين و تحاول تجاهل كلمات الام بقدر الامكان
شيرين : ليه مامى عملت كده ، دى كانت طايره من الفرح ساعة قراية فاتحتك انتى و شاهى ، اشمعنى انا ، هوه انا عملت لمامى حاجه وحشه ، يمكن زعلانه عشان صارحتك قبل ما اصارحها ، يمكن حسام مش عاجبها ، او والدته مش عاجباها ؟

شهيره : حسام زى الفل ، و والدته ست محترمه جدا و بابى طلع عارف عيلتها من زمان ، لكن ممكن تكون مامى خافت يعنى يكون جايب الهديه الغاليه دى عشان ياثر علينا و فاكرنا حانتخض لما نشوف الالماظ فقالت تعرفه اننا ما يهمناش ، اضحكى بقه هاهاها....
شيرين : اضحك على ايه ، حسام عمره ما يفكر فى كده ، ده راكب عربيه تمنها اقل من الهديه دى ، يعنى فضلنى على نفسه يا شهيره ، و ما حسبهاش رغم ان حتى المليونيرات بيحسبوها دلوقتى ، ده شاف طول حياته عذاب اليتم و عذاب الفقر و مع ذلك يوم ما ربنا فرحه ، نيجى احنا نطفى فرحته كده
ربتت شهيره على كتف شيرين و هى تحاول كبح دموعها :
انا حاكلم مامى يا شيرى و ما تخافيش كل حاجه حاتبقى كويسه
و ذهبت شهيره لغرفة امها و
كانت لا تزال المناقشه دائره بين
الام و الاب
شهيره : ليه يا مامى كده ، دا انا لما صدقت شيرين تفرح
ليلى : يعنى انتى مش عارفه ليه يا شهيره ، مانتى راسيه على كل حاجه من ساعة ما شيرين اتولدت و سافرنا بيها بره ، ده انا خايفه عليها من الجواز اصلا
ما بالك بقه بالعريس وحيد امه ده اللى لا يمكن يستغنى عن الخلفه و الذريه

شهيره : بس فى امل برضه ان شيرين تعيش طبيعى ، مش كده يا بابى ؟
الاب : للاسف يا شهيره ، بعد اغماءة الكليه دى ، استغليت الفرصه عشان اعملها تحاليل كامله ، والتحاليل اثبتت ان حالة قلبها بقت اضعف ، و حتى الصمام اللى اتركب لها و هى صغيره اصبح مهدد عشان كبرت و طولها زاد ، يعنى لازم خلال السنه دى يتغير
اجشهت شهيره بالبكاء :
برضه ده معناه ان فيه امل ، ليه ما نسيبهاش على ربنا ، حتى لو مكتوب انها تعيش فتره قصيره فى الدنيااهى تعيشها سعيده بدل ما كمان تكون تعيسه و محطمهحانكون احنا و الزمن و المرض عليها دى مموته نفسها من العياط
جرت ليلى و هى تصيح: بنتى
و دخلت على شيرين الغرفه
فوجدتها لازالت تبكى دموعها
كلها على السرير ، و ترفض
حتى مجرد النظر لامها ، و لا
تتكلم فقط تبكى و تمسك بهدية
حسام على صدرها بكل قوتها
كان احدا يحاول انتزاعها منها
ليلى : حبيبة مامى ، مش انتى عارفه انى بحبك اكتر من عينى ، ليه بتعملى كده يا شيرين فى نفسك ، احنا ما رفضناهوش ، بس حانسال عليهم و ده حقنا

نظرت شيرين الى امها نظره ،
ابلغ من كل كلمات العالم ، جعلت
الام تبتلع كلامها ، و تطيب
خاطرها اكثر و هى تقول ،
خلاص و الله ما تزعلى ، تحبى
اكلمه دلوقتى اصالحه و احدد
معاه معاد الخطوبه ؟
انهارت شيرين على يد امها تقبلها
و هى تقول بين نشيجها :
ربنا يخليكى يا مامى مش عشانى ، عشانه هوه ، دى اول مره فى حياته يفرح ، ما تكسريش قلبه عشان خاط.....

و لم تكمل شيرين كلامها فقد
اغشى عليها .....
[/size]

الحلقة التاسعة عشر
اصيبت الام بالهلع و صاحت تنادى شريف و هشام و جرت شهيره تتصل بالطبيب و حمل شريف اخته كالطفله و
وضعها على السرير و هو يسال شهيره
حنروح المستشفى يا شهيره و لا لقيتى دكتور
شهيره : انا اتصلت بالدكتور عونى جارنا و جاى حالا
و ما هى الا ثوانى حتى اتى الدكتور و كان الام قد بدات محاولة انعاشها بالبارفان والتهويه على وجههاو بعد دقائق مرت كالدهر فتحت
شيرين عيناها و هى تنادى:
مامى
، حسام ، زمانه منهار يا مامى ، انا بقالى قد ايه كده ؟

الام : حاكلمه الوقتى حالا و اقوله ما يزعلش منى ، بس انتى قوميلى يا بنتى بالسلامه
و سال الطبيب : انتى اخر مره كلتى امته يا شيرى
شيرين :مش فاكره يا اونكل عونى بس انا شربت نسكافيه الصبح
الاب : ايوه يا دكتور المده اللى فاتت دى كانت وقت امتحاناتها و كانت تقريبا ما بتاكلش خالص ، تحب حضرتك ننقلها المستشفى ؟
رد الدكتور و كان يعلم بحالة شيرين منذ طفولتها : لا لا ، ده بس مجرد اجهاد و ضعطها واطى شويه من قلة الاكل ، انتو بس هاتولها تاكل دلوقتى و انا حاديها حقنه مقويه ، عشان هى حقيقى محتاجه غذاء كويس
تدخلت شهيره : حتاكل حالا ياللا يا داده
و كانت الداده كانت احضرت

الطعام على صينيه و امرها

الطبيب ان تاكل شيئا مملحا ليرفع

ضغطها

ثم خرج مع هشام و كلمه فى
الرسبشن :
ما تخافش يا هشام بك ، النبض منتظم و هى كويسه ، الاغماءه دى ما لهاش علاقه بقلبها خالص ، دى دوخه طبيعيه ساعات تيجى للبنات بالذات ايام الامتحانات و المذاكره ، لكن ده ما يمنعش انها مش طبيعيه ، و باين على عينيها معيطه ، حاولوا ما تبعدوا عنها اى حاجه مضايقاها اليومين دول ، عشان حضرتك عارف حالتها النفسيه مهمه جدا ، و ان شاء الله على اول الصيف تعمل العمليه فى ميعادها
و فى الغرفه
شيرين : مامى انا مش حاكل الا لما اكلم حسام ، و اطمن عليه ، ممكن يا مامى ؟
الام : ممكن اوى ، هاتى يا شهيره الموبايل ، تحبى اكلمه انا ، و اقوله كمان اننا موافقين
شيرين : لا يا مامى مش للدرجه دى ، يقول علينا مدلوقين
و ابتسمت شيرين ابتسامه واهنه
جعلت الدمع يطفر من عينى امها
و هى تتمنى ان تعطيها قلبها و
عمرها كله و لا تراها ابدا تئن او تتوجع
تكلمت شيرين : الو ، انت وصلت البيت يا حسام
حسام : ايوه يا حبيبتى ، مال صوتك يا شيرين ، اطمنى ، انا متاكد ان باباكى لما يسال على ، ان شاء الله حايوافق و حترجعى الترم التانى الكليه و انتى لابسه دبلتى يا شيرين
شيرين : ماهو انا مكلماك دلوقتى عشان موضوع دبلتك ده ، مامى قالت ان بابى موافق يا حسام ، و ممكن تكلمه بكره تحدد معاه معاد الخطوبه
لم يتمالك حسام نفسه من الفرح ، و كان صوته يزغرد :
حقيقى يا شيرين ، انا كنت متاكد ان ربنا مش حايكسفنا ، بحبك يا شيرين بحبك
و كان دماء العافيه عادت لوجه
شيرين ، او حمرة الخجل بمعنى
اصح جعلت وجهها يتورد
بابتسامه و لم ترد على حسام غير
بكلمه واحده همسا :
بحبك
لم يسمعها احد فى الغرفه ، لكنه
التقطها و احس بها و غمرته سعاده
و ذهب يزف الخبر لوالدته التى كانت تصلى
ماما خلاص يا ماما بكره حاروح
لهشام بك احدد معاه ميعاد الخطوبه
انهت الام تسبيحها ثم قالت بحنان
تعالى فى حضنى يا حبيبى
، و ظلت تمسح ظهر وحيدها ، و
ترقيه و تقرا القران ، و عيناها
لا تكفان عن الدمع ، و قلبها لا
يكف عن شكر الله الذى دعته
مرارا ان يسعد وحيدها و يقرعينه بمن احب
لم تدرى شيرين كيف مرت الايام
التاليه ، بين استعدادات و حجز
قاعة الفرح فى اكبر الفنادق ، و
ترتيب الدعوات ، و فستانها
الذى احضرته شاهى التى نزلت
فى اجازه قصيره مع اولادها
ليلى و هشام اول ما علمت
بخطوبة شيرين
حتى ندى و ليلى الصغيره
احضرت لهن فساتين متماثله ،
ليحملن شمع خالتهن ،
اما حسام ، فقد عرف فى هذا
الاسبوع ما لم يعرفه طيلة حياته
، اذ اصر اصدقائه على
اصطحابه لصالون مخصوص
للرجال ، لعمل ماسكات لوجهه و
حلاقة شعره بطريقه جديده و
كذلك قام الشباب بالواجب معه
فى شراء بدلته ، التى حرص
على انتقاءها من ارقى المحلات ،
اما الكرافته فقد طلبت منه
شيرين عدم شراءها ، لانها
ستهديه اياها ، فقد اشترتها اختها
من امريكا مع الفستان ليتناغم
لوناهما سوياو نزلت شيرين مع حسام و شريف و شهيره اخواها لشراء الدبلو بعد انتقاء الدبل ، طلب منهاحسام ان تنتقى شبكتهافلمست سلسلتها فى اعزاز و قالت : ما خلاص يا حسام مانت شبكتنى
حسام : لا يا عروسه لازم خاتم ، انا عارف ان الشبكه كده خاتم و محبس باين ؟ صحابى قالولى كده ؟ و لازم المحبس هاهاها
انا كنت فاكر المحبس ده بيتاع عند بتوع الادوات الصحيه فى الاول

شيرين : لا بابى قالك قبل كده دى شبكتى خلاص ما تتعبش نفسك بحاجه تانيه
حسام : بصى يا شيرى لو ما نقتيش بنفسك ، حاضطر انى انا انقيلك الخاتم و المحبس ، و تخيلى بقه ممكن اجيب ايه ، نقيه بالذوق احسن
شهيره : خلاص يا شيرى ما تكسفهوش
و همست لاختها : ده كان فاكره تبع الادوات الصحيه ارجوكى نقيه بنفسك بس نقى حاجه صغيره و خفيفه و خلاص
و بالفعل انتقت شيرين توينز
ماسى صغير ، عباره عن دبله رقيقه بها فصوص ماسيه و معها خاتم سوليتير انيق

توتا
شخصية غالية علينا
شخصية غالية علينا
توتا

عدد المشاركات عدد المشاركات : 2385
الموقع الموقع : https://bollywood.yoo7.com
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 24/07/1990
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 10/09/2009
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : الرسم
نقاط نقاط : 8115
المزاج                     المزاج : حسام وشرين الجزء السابع 83403706ju4

مُساهمةموضوع: رد: حسام وشرين الجزء السابع   حسام وشرين الجزء السابع Pix10311الأحد مارس 21, 2010 10:15 pm

ياحرام ربنا يشفيها بجد جزء روعه روعه

تسلم ايدك ياحبيبتى
https://bollywood.yoo7.com
توتا
شخصية غالية علينا
شخصية غالية علينا
توتا

عدد المشاركات عدد المشاركات : 2385
الموقع الموقع : https://bollywood.yoo7.com
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 24/07/1990
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 10/09/2009
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : الرسم
نقاط نقاط : 8115
المزاج                     المزاج : حسام وشرين الجزء السابع 83403706ju4

مُساهمةموضوع: رد: حسام وشرين الجزء السابع   حسام وشرين الجزء السابع Pix10311الأحد مارس 21, 2010 10:16 pm

ياحرام ربنا يشفيها بجد جزء روعه روعه

تسلم ايدك ياحبيبتى
https://bollywood.yoo7.com
همس
ܓܨالإدارة العـــامةܓܨ
ܓܨالإدارة العـــامةܓܨ
همس

عدد المشاركات عدد المشاركات : 2735
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 04/11/1990
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 17/03/2010
العمل/الترفيه العمل/الترفيه : طالبة
نقاط نقاط : 8366
المهنة        المهنة : حسام وشرين الجزء السابع 48584372dw0
المزاج                     المزاج : حسام وشرين الجزء السابع 10538651zz8

مُساهمةموضوع: رد: حسام وشرين الجزء السابع   حسام وشرين الجزء السابع Pix10311الأحد مارس 21, 2010 10:18 pm

الله يسلمك يا توتا يا قمراية يارب تكون عجبتكم وان شاء الله اجبلكم حاجات اجدد بأذن الله
احمد شلبى
•-«[ مزيكاوى متميز ]»-•
•-«[ مزيكاوى متميز ]»-•
احمد شلبى

عدد المشاركات عدد المشاركات : 590
العمر العمر : 37
تاريخ الميلاد تاريخ الميلاد : 21/03/1987
تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 12/02/2010
نقاط نقاط : 6017

مُساهمةموضوع: رد: حسام وشرين الجزء السابع   حسام وشرين الجزء السابع Pix10311الإثنين مارس 22, 2010 4:52 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

حسام وشرين الجزء السابع
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حسام وشرين الجزء الأخيررررررررررررررررررر
» حسام وشرين الجزء العاشر
» حسام وشرين الجزء التانى